Kadın ve 'Eşkiya Dünyaya Hükümdar olmaz'
"Eşkıya
dünyaya hükümdar olmaz"daki kadınlar gerçekten çok iyi örnekler. Özellikle
Oktay Kaynarca'nın (Hızır Çakırbeyli) eşi ve sevgilisi. Eşi (Meryem Çakırbeyli)
zaman içinde evde bir statü edinmiş. Eş statüsünden sıyrılmış. Evin annesi,
kaynanasının ağır davranması gereken gelini olmuş. Oktay kaynarcanın adamları
ve onların eşleri, ki özellikle eşler devreye girince tamamen yüksek bir
noktada statü edinmiş. Oktay kaynarca da bunu
benimsemiş gözükmüş. Ama bir noktada mimar kızla tanışınca, eşinin ilk
hali olan gençlik aşkı gibi bir aşk bulmuş. Mimar sevgilinin (Nazlı Öztürk)
kapı açıldığında boynuna sarılması, kucağına atlaması eşinin yapamayacağı,
statüsüne yakışmayacak davranışlar. Hatta Hızır Çakırbeyli'nin bile tenkit
edeceği, alışmadığı davranışlar.
Demek
oluyor ki, kadının kendisine çizdiği statü davranışlar, kadının eş rolünü
çalıyorlar. Bu da onları eksik hale getiriyor.
Erkek
içinse, kadın evde, evlenmeden önce olduğu gibi, evin temizliğini yapan,
düzenini sağlayan, giysileri yıkayan, yemek yapan "annesi statüsüne"
giriyor. Bu da erkeğin cinsel yaşantını da kendi eliyle bitiriyor. Ne kadar
kendisi istese de bu statüde biriyle yakınlaşamıyor. Anne modeli, diğer ahlaki
zırhlarla kadının cinsel kimliğini kaplıyor.
Bunu
daha da kötü hale getiren erkeğin annesi (Hayriye Çakırbeyli) veya kadının
annesi oluyor. Erkeğin annesi erkeğe evde biraz daha disiplinli ol, dediği
zaman, erkek çocuklardan önce eşine soğuk davranıyor.
Kadının
annesinin seni saysınlar cümlesi de, direk olarak erkeğe, eşine soğuk
davranmasıyla sonuçlanıyor.
Bu
nokta da belki iyi niyetle bile söylenmiş sözler eşlerin arasını açıyor.
Anne
statüsü kadına zamanla eşini kaybettiriyor. (Hızır'ın eşine No-Frost benzetmesi)
Bu da teyze kızının (Hızır Çakırbeyli'nin
kuzeni Hatice
Pasted from <https://tr.wikipedia.org/wiki/E%C5%9Fk%C4%B1ya_D%C3%BCnyaya_H%C3%BCk%C3%BCmdar_Olmaz_(dizi)> ) mimar kıza
(Nazlı'ya) söylediği söze geliyor. "Teyze oğlumun (Hızır'ın) başında bağırıp
çağıran bir tane kadın var zaten. (İkincisine ihtiyacı yok.) Akıllı ol. Akıllı.
Meryem bitti bitiyor. Eğer sen bir tatsızlık çıkarmazsan. Hızır'ın dönüp dolaşıp geleceği yer burası.
Evleneceği kadında sen olursun. (Eğer susarsan birinci kadının yerini alırsın.)
(7. bölüm, bölüm bitimine 14 dakika kala)"
İşte
bu her şeyi açıklayan cümle oluyor.
Erkek küçüklükten evleninceye kadar onu tek
azarlayan, üstündeki tek güç sahibi kadından evlenerek kaçtığı gibi, eşinden de
başka bir kadınla birlikte olarak kaçıyor.
Olay
erkek için öyle bir noktaya geliyor ki, sevgilisiyle evlenmek istiyor. Hatta
nerdeyse ilk evliliğinde nasıl annesi davrandıysa, karısının da öyle davranması
gerekiyor.
Nasıl
mı? Evde çocuklarla kalacak. Annesi gibi başka erkeğe bakmayacak. Erkek de
arasıra eve uğrayıp çocukları görecek. Evde ona yapılan özel yemeği yiyecek. Ve
karısının (mimar Nazlı) yanına dönecek.
Kadın
için anne statüsü hayat boyu beklediği bir statü. Doğduğu andan itibaren evde
olmak istediği yer. Anne tatile gitse veya hastalansa, ilk söylediği veya
düşündüğü "şimdi evin annesi ben oldum." evin annesi olmak, yemek
yapmak, temizlik yapmak değil. Saygın bir statü. Bu statünün işçiliği yemek
yapmak, çocuk bakmak, temizlik yapmak.
Bu
bir toplumsal dayatma. Burada dengeyi kuramayan, toplumsal dayatmalardan
kurtulamayan çiftlerin kaygısı ortaya çıkıyor.
Dizideki kadınları değerlendiren Anibal GÜLEROĞLU'nun yazısı;
"DENİZ ÇAKIR İLE KADININ YERİ…Silahların ve entrikaların dünyasına yönelik dizilerde, her geçen gün daha çok yer edinmeye başladı kadınlar. En az erkekler kadar acımasız olduklarını, rakiplerini alt etmek için planlar geliştirdiklerini bolca seyreder olduk. Kimine hiç yakışmıyor, çok yapmacık duruyor böyle sert tavırlar. Ama bazılarına da cuk oturuyor, erkek gibi racon kesmeler.Deniz Çakır, ikinci kategoride. Farklı yapımlarda hep mücadeleci karakterler canlandırarak adeta bu konuda ihtisas yapan Deniz Çakır’ın canlandırdığı Meryem de bu nedenle Hızır Çakırbeyli ile uyum içinde. Omzuna attığı ceketle ‘ana’ya dönüşen Meryem karakterinin tehditkâr duruşu da, hırsla hata yapması da erkeklerin dünyasıyla aynı. Anlayacağınız Oktay Kaynarca ile Deniz Çakır’ın kimyası tutmuş, rol birlikteliğinde hiçbir sıkıntı yok.Öte yandan Deniz Çakır’ı ekrana döndüren Meryem’i aldatılan kadın konumunda hüzün ve mücadeleye sokan dizide, geleneksel aile çarkları hatalı yönlendirmelerle dolu. Hızır Çakırbeyli’yi karıların arasında bırakan senaryonun bu açıdan yaptığı hatalar nedir derseniz… Aldatılan kadının gururunun, diğer kadını vurma eylemiyle izah edilmesi ilk hata. Karadenizli mafya ailesinde bu söylem normaldir denilebilir. Ben de bunca şiddetin kol gezdiği zamanlarda hiç olmazsa kadınlar silahtan ve şiddetten uzak tutulsaydı derim.Ayrıca erkekler koltuk derdindeyken adama mahşer günü yaşatmaya ve sonuna kadar savaşmaya niyetlenen kadınlar arasında da çekişmelerin alabildiğine süreceğini gösteren dizide köçek aşağılaması… Hızır Çakırbeyli’nin aldatma olayını masumlaştırmak için Meryem’e ‘no frost’ yakıştırması da kadınlar adına hoş olmamış. Hele bir kadının kuluçka makinesi olarak görülmesi ve daha çok çocuk istemediğinde kocasının başka kadına yönelmesinin kaçınılmaz olduğunun vurgulanması tam itici. Erkek gözüyle aldatmak bu şekilde yorumlanabilir ve evli bir adamın ikinci aileyi kurması doğallaştırılabilir belki. Ancak etekle kefeni özdeşleştirip Deniz Çakır ile ailesini-çocuklarını korumaya çabalayan güçlü kadının yeri işlenirken, olaya bir de kadın açısından bakılmalı ve yanlış motivasyondan kaçınmalıydı! Buradaysa ne yazık ki erkek gözü fazlasıyla hâkim kılınmış...."
Anibal GÜLEROĞLU
Yazının tamamı için:
Pasted
from <http://www.medyafaresi.com/kose-yazisi/eskiya-dunyaya-hukumdar-olmaz-basit-mafya-oykusu-degil/494551>
No comments:
Post a Comment